دیگه چه خبر؟ che khabar

دیگه چه خبر؟ che khabar

خبر ، تحلیل و مقاله
دیگه چه خبر؟ che khabar

دیگه چه خبر؟ che khabar

خبر ، تحلیل و مقاله

میشل سلیمان و زنده باد عربستان/ اهداف پشت پرده ملک عبدالله از کمک 3 میلیاردی به لبنان

 اظهارات تامل برانگیز و البته مشکوک شاه عربستان مبنی بر ارائه کمک سه میلیارد دلاری برای تسلیح ارتش لبنان با استقبال گسترده گروه های وابسته به ریاض روبرو شده است و هر یک از شخصیت های وابسته به جریان موسوم به 14 مارس با عبارت ها و الفاظ غلوآمیز به گونه ای از پادشاه عربستان تشکر کرده اند که گویی ملک عبدالله فرشته نجات لبنان است.

 

نکته مهم این است که قرار نیست این مبلغ در اختیار لبنان قرار داده شود تا هر طور که تمایل دارد،ارتش خود را به سلاحهای مورد نیاز تجهیز کند، بلکه پول ادعایی پادشاه عربستان مستقیما تحویل فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه می شود تا معادل این مبلغ، سلاح در اختیار ارتش لبنان قرار داده شود که معنایش معامله عربستان و فرانسه بر سر لبنان است.


علاوه بر میشل سلیمان رئیس جمهوری لبنان که این روزها گرایش بیشتری به عربستان پیدا کرده است و به تمجید از ملک عبدالله پرداخته، سرکردگان جریان 14 مارس از جمله سعدالحریری رئیس المستقبل که همچنان در ریاض اقامت دارد و دستورهای حاکمان عربستان را مستقیما از آنها دریافت می کند، فواد سنیوره، سمیر جعجع سرکرده فالانژیستهای سابق که سابقه همکاری و همدستی وی با رژیم صهیونیستی، پرونده سیاه وی را تیره تر کرده است و شخصیت های دیگر 14 مارس هر یک به طور جداگانه در قالب بیانیه و کنفرانس مطبوعاتی، از شاه سعودی تشکر کرده اند که به ارتش لبنان می خواهد کمک کند.


سمیر جعجع در این زمینه مدعی شده است من تصور نمی کنم تا کنون کشوری غیر از عربستان چنین کمک قابل تقدیری به ارتش لبنان کرده باشد.


البته جعجع بار دیگر عمق کینه خود از حزب الله را نشان داد که توانست اقتدار اربابان صهیونیست وی را در هم بشکند و در جنگ 33 روزه، برای همیشه به افسانه شکست ناپذیری ارتش رژیم اشغالگر قدس پایان داد، جعجع با بیان اینکه با وجود حزب الله، وجود دولت واقعی امکان ندارد، اوج انحصارطلبی جریان وابسته به عربستان و غربی ها را نشان داد.


کمک ملوکانه سعودی برای مقابله با اسرائیل یا حزب الله؟


ادعای پادشاه عربستان برای تقویت ارتش لبنان و کمک سه میلیارد دلاری برای تسلیح آن هر چند با استقبال گسترده گروه های همسو با ریاض و حتی میشل سلیمان رئیس جمهوری و نجیب میقاتی نخست وزیر موقت روبرو شده است، سئوالاتی را درباره پشت پرده این کمک تسلیحاتی مطرح می کند به ویژه با توجه به اینکه تصمیم تسلیح ارتش لبنان در گذشته با مواضع اعتراضی قدرتهای منطقه ای و بین المللی با هدف حمایت از امنیت رژیم صهیونیستی روبرو می شد و نکته مهم دیگر زمان اعلام چنین کمکی است که لبنان از شکاف و دودستگی میان گروه ها رنج می برد و دخالتهای عربستان به سبب حمایتهای گسترده از جریان 14 مارس و شخص سعدالحریری به اوج خود رسیده است.


میشل سلیمان و فریاد زنده باد عربستان


اما اظهارات عجیب و بی سابقه میشل سلیمان رئیس جمهوری لبنان که در پایان سخنانش گفته بود"زنده باد ارتش لبنان، زنده باد عربستان و زنده باد لبنان" و عربستان را به لبنان ترجیح داده بود، نیز سئوالاتی را مطرح می کند، اینکه چگونه ممکن است رئیس جمهوری لبنان، عربستان را بر لبنان مقدم بداند و طوری صحبت کند که گویی یکی از وزیران دربار پادشاهی سعودی است نه رئیس جمهوری لبنان.


در این زمینه منابع لبنانی گفته اند یکی از اهداف اعلام هدیه شاه سعودی در این برهه زمانی، فشار برای تشکیل دولتی در لبنان است که مطابق سیاستها و خواسته های ریاض باشد و این گزینه ای است که میشل سلیمان رئیس جمهوری لبنان و جریان 14 مارس قصد اجرای آن را دارند. این منابع تاکید می کنند پذیرفتن هدایای مالی به تصمیم دولت نیاز دارد و در نتیجه انتظار می رود میشل سلیمان برای تشکیل دولت فشار وارد کند تا با پذیرفتن کمک ملوکانه سعودی تحت عنوان کمک به ارتش موافقت کند،با وجودی که هنوز هیچ تضمینی درباره پایبندی عربستان برای ارائه کمک ادعایی خود ندارد، به ویژه با توجه به اینکه در گذشته هم، حاکمان عربستان به تصمیمات مشابه پایبند نبودند، به عنوان مثال در نشستهای سران عرب در گذشته، تصمیماتی در خصوص ارائه کمک به لبنان گرفته می شد، اما هرگز در عمل اجرا نمی شد.


منابع لبنانی می گویند هدف اصلی عربستان تشکیل دولتی بر اساس شروط و دیدگاههای خود است و انتظار می رود طی روزهای آینده، این کشور از طریق گروههای وابسته به خود و شخص میشل سلیمان به هر قیمتی که شده در این مسیر حرکت کند، در حالی که چنین اقدامی عواقب وخیمی دارد با توجه به اینکه گروههای سیاسی مهم و اساسی در لبنان با این رویکرد مخالف هستند .


از سوی دیگر، برخی منابع بلندپایه لبنانی، تصمیم سعودی را به طرح تمدید دوره ریاست جمهوری میشل سلیمان مرتبط می دانند که عبدالله و اولاند برای عملی کردن آن تلاش می کنند، هر چند در ظاهر میشل سلیمان هر باری که از وی سئوال می شود، تمدید دوره ریاست خود را تکذیب می کند.


منابع لبنانی خاطر نشان می کنند نکته مهم، توجه به زمان استفاده میشل سلیمان از کارت این هدیه ادعایی است که همزمان با حضور فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه در عربستان و دیدار وی با ملک عبدالله صورت می گیرد که نشان می دهد میشل سلیمان طرح بزرگی دارد که باید به خاطر اجرای آن، دوره ریاستش تمدید شود.


نکته دیگر این است که مبلغ سه میلیارد دلار به فرانسه به عنوان پاداش مواضع خصمانه اش علیه سوریه پرداخت خواهد شد به طوری که عربستان قصد دارد از طریق این معامله اقتصادی و نظامی، ثبات موضع فرانسه همانطور که هست از طریق گذرگاه لبنان تضمین کند.


نکته دیگر در خصوص کمک ادعایی عربستان، زهر چشم گرفتن ریاض از واشنگتن پس از بروز تنش در روابط دو طرف در خصوص سوریه و ایران است به ویژه با توجه به اینکه واشنگتن بارها مدعی شده بود به ارتش لبنان کمک می کند، هر چند طی سالهای گذشته مانع اجرای قرارداد نظامی میان بلژیک و لبنان برای تجهیز ارتش این کشور به تانکهای پیشرفته شد.


اهداف پادشاه سعودی از اعلام کمک سه میلیارد دلاری به ارتش لبنان


از سوی دیگر موضع قدرتهای منطقه ای و بین المللی که قبلا با هرگونه طرح برای تجهیز ارتش لبنان به سلاح مخالفت می کردند و به ویژه با کمکهای تسلیحاتی کشورهای دیگر به ویژه جمهوری اسلامی ایران که بارها آمادگی خود را اعلام کرده بود، در خصوص اعلام کمک سه میلیارد دلاری سعودی، سئوال برانگیز است.


گفته می شود در جریان سفر اخیر میشل سلیمان به عربستان، پادشاه سعودی از رئیس جمهوری لبنان خواسته است تا ارتش لبنان را به مقابله با حزب الله فرا بخواند.


منابع لبنانی گفتند با توجه به اینکه تجهیز ارتش لبنان به سلاحهایی که بتواند در برابر رژیم صهیونیستی بازدارندگی ایجاد کند، با استقبال حامیان این رژیم روبرو نمی شود، در نتیجه این نگرانی وجود دارد که هدف شاه سعودی از تقویت ارتش لبنان، مقابله با حزب الله و مقاومت باشد که گزارش کانال دوم تلویزیون رژیم صهیونیستی این مسئله را تایید می کند جایی که اعلام کرد هدیه شاه سعودی بسیار تاثیرگذار خواهد بود و ممکن است اسرائیل از نتایج آن در آینده بهره برداری کند.

در این زمینه حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل درباره رخدادهای اخیر در منطقه می گوید شکست نقش تخریبی عربستان، قطر و ترکیه در بحران سوریه و بروز شکاف در سیاست های واشنگتن و ریاض، رژیم آل سعود را به تغییر سیاست های منطقه ای و بین المللی خود مجبور کرده است. سیاست های عربستان برای تشدید بحران در سوریه مبتنی بر سرنگونی نظام سوریه، قطع محور تهران دمشق- بیروت ، حذف حزب الله از صحنه مبارزاتی لبنان و سرانجام انزوای سیاسی ایران است.


اما طولانی شدن پروسه سرنگونی دولت سوریه و شکست مجموعه های تروریستی داعش، جبهه النصره و گروه به اصطلاح ارتش آزاد سوریه که وابستگی مستقیمی به عربستان دارند ،به تغییر سیاست های عربستان منجر شد.

در طول 33 ماهی که از بحران سوریه می گذرد، میان عربستان ،قطر، آمریکا و ترکیه اختلاف نظر شدیدی درباره آینده سیاسی سوریه بروز کرد.


آمریکایی ها اخیرا از مقامات عربستان سوال کرده بودند که چه طرح و برنامه ای برای سوریه پس از بشار اسد دارند که مقامات سعودی نتوانستند پاسخ مناسبی بدهند، زیرا سعودی ها هیچ گزینه ای برای آینده سیاسی سوریه ندارند.


دولت آمریکا به این نتیجه رسیده که عربستان برای تخریب کشورهای منطقه از ظرفیت بالایی برخوردار است، اما برای مهار بحران ها هیچ طرح و برنامه ای ندارد.


بنابراین آمریکا درصدد حل بحران سوریه زیر سقف کنفرانس ژنو 2 و با استفاده از فرمول ایران برآمده، اما عربستان حضور ایران در کنفرانس ژنو 2 را بر نمی تابد.


این کارشناس در خصوص اعلام کمک سه میلیارد دلاری شاه سعودی برای تسلیح ارتش لبنان می گوید چهارشنبه عربستان در یک چرخش سیاسی جدید به سمت فرانسه و رژیم صهیونیستی متمایل شده و تلاش دارد از ظرفیت موازی رژیم صهیونیستی و فرانسه برای حذف حزب الله از صحنه مبارزاتی لبنان استفاده کند.


از آنجایی که میان فرانسه و آمریکا بر سر موضوع جاسوسی آمریکا علیه رهبران اتحادیه اروپا شکاف شدیدی بروز کرده، بنابراین عربستان تلاش می کند تا از این شکاف برای پیشبرد برنامه های مشترک خود با رژیم اسرائیل استفاده کند.


سفر اخیر فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه به ریاض صرفا در چارچوب سیاست چرخش عربستان از آمریکا به سمت اتحادیه اروپا قابل تجزیه و تحلیل است.


عربستان تلاش می کند تا برای فشار بر حزب الله و تحریک جریان های لبنانی همسو با خود از ظرفیت فرانسه استفاده کند و لذا از کمک نظامی 3 میلیارد دلاری به ارتش لبنان خبر داده است.


به گفته این کارشناس، عربستان سعودی به اصطلاح قصد دارد تا بحران سوریه را به لبنان منتقل کند تا با یک تیر دو نشان را هدف قرار دهد. اول اینکه فرانسه را تحت عنوان ارسال سلاح به ارتش لبنان ، وارد بازی های سیاسی این کشور کند و از نفوذ معنوی فرانسه در لبنان به نفع خود استفاده کند. هدف بعدی عربستان از کمک نظامی 3 میلیارد دلاری به ارتش لبنان این است که  در آینده نزدیک ،حزب الله  را از صحنه مبارزاتی لبنان حذف کند.


سناریوی اصلی عربستان در لبنان این است که با ارسال کمک های تسلیحاتی به ارتش لبنان،جریان های مخالف مقاومت اسلامی را وادار کند تا سناریوی خلع سلاح حزب الله را کلید بزند.


این اعتقاد وجود دارد که جریان 14 مارس وسلفی های لبنان در آینده به این بهانه که ارتش لبنان با این تسلیحات قادر به مقابله با رژیم صهیونیستی است فشارها را به دولت لبنان برای حذف حزب الله تشدید کند.


این کارشناس ابراز عقیده می کند اما قطعا عربستان سعودی در لبنان نیز "مات" خواهد شد، زیرا آمریکا اجازه نخواهد داد که "دایه مهربانتر از مادر" لبنان یعنی فرانسه بار دیگر نفوذ خود را در لبنان تقویت کند .


هانی زاده خاطر نشان می کند اتفاق سیاسی که در آینده در لبنان رخ خواهد داد به این صورت خواهد بود که لبنان در آینده عرصه رقابت های سیاسی آمریکا و فرانسه خواهد شد، سیاست تخریبی عربستان در عراق، لبنان و سوریه و تلاش رژیم آل سعود برای تقویت فرانسه علیه آمریکا در منطقه بازی با آتش است، زیرا آمریکا اجازه نخواهد داد که عربستان سعودی بخواهد نفوذ این کشور را درخاورمیانه کاهش دهد.

 
http://mehrnews.com/detail/News/2205406
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد